A brief introduction to 3d

A brief introduction to 3d

Med WebGL och Molehill runt omkring så finns en ny lekplats för oss flashutvecklare. Först kände jag mig lite stressad över det faktum att jag måste konkurrera med människor som gjort detta i flera år på skrivbordet, konsoler, mobiler och med plugins som Unity. Men det är bara bra. Det finns massor av information och kunskap runt omkring soos som väntar på att vi ska konsumera det. Vi kan skärpa oss och använda de tekniker som utvecklats av människor före oss.

Vi har också flera år kvar efter banbrytande 3D när det gäller prestanda och funktioner, så 3D-communityt har producerat massor av forumtrådar, tutorials och artiklar. Det ska bli intressant att se hur flash-communityt kommer att anamma denna ”nya” teknik. Spel är ett självklart område, men hur är det med kampanjer och mikrosajter?

För några dagar sedan hade jag möjligheten att lyssna på en presentation om grunderna i 3D. Mitt mål var att få en överblick över ämnen som kunde vara bra att titta på som en förrätt. Jag har försökt välja dem ur perspektivet av en ”onlineutvecklare”, med Molehill, WebGL och Unity som grund. Det är grundläggande grejer, så tänk på detta som en ordbok med ämnen att hitta mer information om på egen hand. Det finns några coola demos och resurser också. Om du redan är inne på 3D-programmering så är detta förmodligen inte så intressant för dig dock, istället kan du hjälpa mig att granska bilderna och peka på möjliga förbättringar.

Saknas det viktiga ämnen? Saker jag fått fel? Jag skulle gärna vilja få lite feedback om saker som kan förbättras.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.