Waterfall

Waterfall

Jag inser att alla mina inlägg hittills har en sak gemensamt. Perlin-ljud. Så varför göra ett undantag den här gången. Kommer du ihåg inlägget om brand? Få animationen att gå åt motsatt håll, ändra färgerna och några parametrar, lägg in en textur och blanda med blendmodes och filter och du får dig ett annat element av naturen. Vatten.

När jag spelar förstapersonsskjutare som i Just Cause, Far Cry eller Uncharted 2 är det en sak som jag alltid kommer ihåg mest. Vatteneffekter. Jag glömmer historien och leker bara med den. Jag hoppas att du kommer ihåg denna.

Klippan och vattnet är enkla modeller skapade i 3D Studio Max, som sedan importeras som en scen till Away3D med Loader3D. Materialen omvandlas till PhongMaterials. Jag försökte använda en normal karta och ett pixelbender-material på klippan för att få en våt look, men det var för CPU-intensivt tillsammans med de andra effekterna, så det fick jag skippa.

Knepet för att få vattnet att bryta ljuset var att återge vyn två gånger. En med bara vattenfallet och med bara svarta och röda färger. Och ytterligare ett pass med slutresultatet. Sedan används det första passet för att skapa ett förskjutnings-MapFilter på vyn. Det är ganska så långsamt, men jag kunde inte motstå att aktivera det som standard när det visuella resultatet blir så mycket bättre. Försök att stänga av den för att se skillnaden i kvalitet och hastighet.

Uppdatering: Jag rekommenderar starkt att du använder Flash player 10.1 med det här, det är en enorm skillnad i hastighet! Och hur kommer det sig att Chrome är så jäkla snabbare än resten? Jag lade till ett reglage för texturupplösningen också, så att prestandan kan justeras. Tråkigt, jag vet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.