Cube slam: ansikte mot ansikte

Cubeslam motion 3

Cube slam ett ansikte mot ansikte ”pong”-inspirerat spel som du kan spela antingen mot en ai eller dina vänner var som helst i världen – genom att helt enkelt dela en unik länk. Huvudsyftet med att skapa cube slam var att visa världen förmågan hos webrtc som gör det möjligt för användare att kommunicera med ljud och video i webbläsaren Google Chrome.

Utvecklarna var väldigt säkra på vad de ville göra med det här spelet från början, att ta ett klassiskt retrospel och modernisera det som en hyllning till spelgemenskapen. Inte bara genom en modern 3d-grafik (webgl), utan också med nya och roliga funktioner för att krydda spelupplevelsen.

För att vinna mot din motståndare så måste du träffa din väns skärm tre gånger tills skärmen exploderar. För att göra variationer för varje nivå, förutom att öka tempot, så har de även lagt till hinder, sköldar och gravitationsfält som varierar en del inom nivåerna. För att göra spelupplevelsen ännu roligare så har de även inkluderat olika power-ups som eldklot, lasrar, multikulor, spegelkontroller, skottsäkra sköldar, fikon, spökbollar, tidsinställda bomber, paddlar i en ändrad storlek, extra liv och dödsbollar – vilket uppenbarligen är något du inte vill träffa på. Om du inte hittar någon att spela med kan du alltid spela mot ”bob the bear”, en björn som kan vara lika svår att vinna över som dina vänner.

Teknologi

Cube Slam’s musikspår och ljudhanteraren är byggda på webbljud-api, vilket möjliggör ett dynamiskt ljudspår som anpassas i realtid till varje nivå du når och extra du låser upp.

Om du spelar cube slam på chrome eller firefox så kommer du att se 3d-rendering i realtid aktiverad av webgl och three.Js. Om du inte har webgl så kan du fortfarande spela cube slam i 3d tack vare css3, med samma spelmotor igång under huven. All grafik körs på din gpu, vilket frigör processorn för andra uppgifter.

Cube slam är helt byggd på Googles molnplattform. Appen är värd på google app-motor med en backend skriven i go, och kanal-api används för att skapa förbindelsen med din motståndare. Om en av spelarna är bakom en brandvägg så använder spelet en stun/turn-server som finns på google compute-motor för att utbyta data. Pagespeed hjälper saker att laddas snabbt, och appcache låter dig spela offline.

Du kan kolla in cube slams källa på google-kod eller i chrome-utvecklarverktygen. Dessutom, som en belöning för att du har läst så här långt: du kan lägga till parametern ?⁠dev till webbadressen för att aktivera dat.Gui och justera alla nivåer, extrafunktioner och andra attribut i spelet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.