Cubes

Cubes

Det har varit mycket att ta itu med den senaste tiden så jag har hållit en låg profil på nätet. Men igår kväll så gjorde jag äntligen ett litet experiment. Det är en liten leksak att göra modeller gjorda av kuber i away3d. Eller faktiskt, det finns bara vanliga plan. Jag misstänker att det borde vara mycket snabbare om jag skapade geometrin inuti ett enda objekt, men detta var tillräckligt snabbt för detta experiment.

Det valda materialet är ett WhiteShadingBitmapMaterial. Skuggorna bakas in i bitmappen beroende på de omgivande noderna. För att rendera skuggan använder jag fillRect-metoden på BitmapData. För att göra skuggorna mjukare så använder jag den diffusa färgen, men med lägre ljusstyrka. När alla skuggrektanglar är ritade så blir bitmappen suddig med applicationFilter.

Cubes 3D

Skuggorna lades till för att få en sorts falsk omgivande ocklusion. Varje kub, eller nod, har sin egen position i ett 3d-rutnät (flerdimensionell array). När ett plan klickas så skapas, animeras och utvärderas en ny nod och dess motsvarande plan. Om det finns några dubbletter eller plan inuti strukturen så tas de bort.

Jag har varit ett stort fan av voxels och voxel-motorer på sistone. Jag vet att det är ganska så stort och har få voxlar, men låt mig kalla detta en mikro-voxel-redigerare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.