Snowroller

Snowroller

Skapa ett antal snöbollar och sätt ihop dem till en snögubbe. Leden skapas genom att rita in i en duk som skickas in i markskuggaren som en höjdkarta. I vertex shader är hörnen förskjutna längs y-axeln och i fragment-shadern används den för bump-mapping. Snön blir också lite mörkare när den är under en tröskelhöjd. Spårets form definieras av den radiella gradienten som används när man ritar till duken. Det är trevligt att man kan springa över de befintliga spåren och lämna lite spår av den nuvarande riktningen. Det ger mer djup än bara ett statiskt lager målat ovanpå.

I en tidigare version påverkades bollgeometrin av att den faktiskt berörde snön, extruderade hörn en gång per rotation om vertex var under snön. Men när det blev mer fokuserat på att skapa en snögubbe var det mer vettigt med perfekt runda snöbollar. UV-inpackningen och den sfäriska strukturen skapar välbekanta artefakter i stolparna och klämmer ihop texturen.

Kollisionsdetektering är bara ett enkelt avståndstest mellan sfärerna och bounding-boxen.

Snowroller 2

 

Snowroller 3D

Snowroller 3D JS

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.