Webgl 2: FlashTerrain – Introduktion

Webgl

Då och då fick man det där flödet av kreativitet och man jobbar med ett experiment lite längre än vanligt. Ett steg triggar nästa och så vidare. Jag får inte den känslan så ofta, men den här gången fick jag det. Det började med att experimentera med träd i papervision3D. När jag fick igång ett träd tänkte jag på att det skulle vara coolt att använda det i en skog.

Och för att göra en skog så behövde jag en terräng för det att växa på. Och med terrängen på plats, varför inte skapa lite vatten. Och himmel … med moln … och dimma … och skuggor. Det blev en lekplats för mig att testa nya saker. Pixelbender, alkemi, bitmappsmetoder, filsystemshantering, publika API:er för delning, Flex-komponenter, Flash 10-funktioner och mycket annat. Men mest har det varit ett sätt att avancera i Papervision3D.

Nu står jag vid en punkt där jag inte riktigt vet vad jag ska göra med det. Jag skulle vilja fortsätta utveckla det, fortsätta lägga till nya funktioner och förbättra gamla. Samtidigt håller jag på att tappa motivationen lite. När man forskar inom området procedural terränggenerering finns det så många fantastiska tillämpningar där ute. Så varför bry sig om att göra en ful version i flash?

Så till slut bestämde jag mig för att göra en serie inlägg om detta ämne. Mit första faktiskt, så var snäll mot mig. Huvudmålet är att dokumentera framstegen för min egen skull, men det är såklart kul att se om det får någon feedback. Det här är ingen tutorial, så jag kommer inte att tillhandahålla källan, som är i en fullständig röra, men fråga gärna om du vill veta mer.

Här är kapitlen som jag ska gå igenom:

  • Geometri
  • Textur
    – Själva skuggor
    – Ljuskarta/Bumpmap
    – Slutlig komposition
  • Himmel/moln
  • Dimma/horisont
  • Vatten/Hav
  • Erosion
  • Vegetation
    – Träd
    – Gräs
    – Få det att växa
  • Redigera/rendera
  • Exportera/Dela

Webgl 2

Snälla berätta vad du tycker om det. Och rätta mig gärna när jag har fel.

En liten disclaimer först. Detta är experimentellt material, så användarupplevelsen är inte optimerad och kan vara lite tung för CPU och minne. För bästa resultat, använd Flash player 10.1 och håll dig borta från debug-spelare och Firefox. Jag upplever halva bildhastigheten med den webbläsaren.

Nästa inlägg kommer att handla om grunden för detta verktyg, geometri.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.