Himlen är bara en vanlig sprite med gradientfyllningar. Ville hålla polygonantalet på lägsta möjliga och göra processen snabb. Ett lager för himlen och ett för solen. Ett mer exakt sätt att lösa detta skulle vara en vanlig sky-box, men jag använde en fast vinkel med kameran, för jag tyckte det var överdrivet. Och kanske svårt att skapa himlens textur dynamiskt.
Molnskiktet läggs inuti skyspriten med rotationX inställt på 80. Det här var första gången jag provade perspektivprojektionen i Flash 10. Jag tyckte att det var ganska problematiskt att få det rätt, speciellt när jag försökte rita spriten. Men jag är säker på att det bara är min brist på erfarenhet. Kanske borde jag ha lagt till molnen som ett material på ett PV3D-plan för att få rätt perspektiv.
Molnen är återigen en bitmapp med Perlin-brus, med en anpassad palettkarta tilldelad till den. Den här gången var alfavärdet nyckeln till att skapa molnen.
Jag hittade ett enkelt sätt att lägga till volym med ett avfasningsfilter på molnbehållaren. Flytta solen för att se effekten. Jag letar fortfarande efter ett bättre sätt att återge fina volymetriska moln.
Framtida förbättringar:
- Volumetriska moln.
- Fler än ett molnlager.
- Cumulus-moln längs horisonten.
- Solen spricker upp mellan molnen.