Procedurgrafik är verkligen min favorit. Konceptet att skapa visuella saker med bara kod. Kommer verkligen väl till pass när du är en skit-designer och fortfarande vill göra visuella saker. Här kan du se resultatet av ännu ett experiment på denna bana. Det är en ögonskuggare för att skapa procedurögon. Den valda 3D-motorn är Away3d. Jag använder ett CompositeMaterial som består av ett PhongMultiPassMaterial och ett SphericEnvMapPBMaterial (för miljöreflektioner).
Bitmappen som används i materialet genereras av en haxe-swf som laddas under körning. Precis som tidigare experiment. Samma bitmapp används som bas för den sfäriska normalkartan. Det ger en fin förskjutning till ytan. Iris är ganska så enkel och skulle kunna ha fler lager och komplexitet för att få ett mer realistiskt mönster. Hur som helst, så ser det ut ungefär så här.
När du lindar in den på en sfär kommer den att passa sömlöst. Jag vet, blodkärlen är inte så stora. Jag kanske borde använda linjer med turbulens istället.