Plasmaball in 3D

Plasmaball

Fler roliga bollar. Dags att bli nostalgisk med en klassiker från 80-talet: Plasmalampan. Jag har aldrig haft möjlighet att äga en själv, kanske är det därför jag är så fascinerad av dem. Det finns även små USB-drivna nuförtiden. Jag har haft den här idén för en demo länge och äntligen gjort en ganska så enkel.

Den elektriska blixten består av rör som är förskjutna och animerade i vertex shader, precis som i en del andra experiment. Man kan återanvända den procedurgenererade brustexturen som appliceras på den emitterande sfären. Man förskjuter sen lokal x- och z-position med en offset multiplicerad med värdet man får från brus-texturen på motsvarande uv-position (längs y-axeln). För att blixten ska gå mer naturligt använder man även en lättnadsfunktion på denna faktor. Lägg märke till att det är mindre förskjutning nära mitten och mer vid kanterna.

Den här idén att styra blixten med en multi-touch websocket-anslutning mellan en mobil webbläsare och webbläsaren är bra för att lära sig node.js och sockets. Så låt oss vänta och se hur detta utvecklas. Att köra detta på en pekskärm direkt hade naturligtvis varit ännu trevligare. Om någon kan göra det kommer jag att lägga till flera beröringspunkter, låt mig bara veta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *