Från film till succé – Josef Fares resa in i spelvärlden

Josef Fares spel som förändrade spelvärlden

När du hör namnet Josef Fares tänker du kanske först på film, men sanningen är att han blivit en av Sveriges mest framstående kreatörer inom tv-spel. Hans resa från filmregissör till hyllad spelutvecklare är fylld av passion, innovation och starka åsikter. Du har säkert redan hört talas om några av hans största succéer, men det finns mycket mer att upptäcka om både Josef själv och hans unika sätt att skapa spelupplevelser.

Från film till tv spel

Josef Fares föddes i Beirut men växte upp i Örebro efter att familjen flyttat till Sverige. Han började sin karriär inom film, och hans bror Fares Fares blev också ett välkänt namn i skådespelarvärlden. När Josef senare gav sig in i spelbranschen var det många som höjde på ögonbrynen, men övergången blev en succé. Hans bakgrund inom filmregi gjorde att han kunde tillföra ett starkt narrativt fokus, något som direkt märktes i hans första stora satsning Brothers: A Tale of Two Sons från 2013.

Det var bara början. Två år senare grundade han Hazelight Studios, som snabbt etablerade sig som en spelstudio med ett tydligt fokus: spel som bygger på samarbete och känslomässiga berättelser.

De första framgångarna med Hazelight

Hazelight debuterade på allvar med A Way Out år 2018, ett spel som redan innan lanseringen väckte enorm nyfikenhet. Konceptet var tydligt: två spelare behövde samarbeta för att lyckas, utan möjlighet till ensamspel. Det var modigt, nyskapande och belönades med över en miljon sålda exemplar bara de första veckorna.

Josef Fares var redan då känd för sin frispråkighet. På The Game Awards 2017 levererade han sitt berömda ”fuck the Oscars”-tal, där han både kritiserade filmindustrins bristande respekt för spel och samtidigt försvarade sin vision. Det blev ett ögonblick som än idag definierar honom i spelvärlden.

Hazelight
Josef Fares företag Hazelight

It Takes Two blev en världssuccé

När It Takes Two släpptes 2021 tog Fares koncept med tvåspelarläge till en helt ny nivå. Här kombinerades humor, känslor och varierade spelmekaniker på ett sätt som gjorde spelet till en omedelbar favorit. Spelet vann Game of the Year på The Game Awards och belönades med fler priser än de flesta spel kan drömma om.

Recensioner hyllade inte bara designen, utan också det djupa samarbetet som krävdes för att ta sig framåt. Fares själv la till en referens till sitt berömda tal som ett påskägg, något som fans världen över älskade. Att spelet några år senare sålt över 20 miljoner exemplar säger allt om vilken genomslagskraft det fick.

Josef Fares nya spel Split Fiction

År 2025 kom nästa stora lansering: Split Fiction. Här fick spelarna möta Zoe och Mio, två aspirerande författare som fastnar i en virtuell verklighet där fantasy och sci-fi smälter samman. Spelet bjöd på unika miljöer och mekaniker som återigen byggde på samarbete, men den här gången med ännu mer komplexa teman.

Det speciella med Split Fiction var också den personliga touchen. Huvudkaraktärerna fick sina namn från Josefs egna döttrar, något som visade hur nära hans liv och kreativitet ligger varandra. Spelet hyllades av recensenter och fick höga betyg på Metacritic, vilket bekräftade att Fares fortfarande leder utvecklingen av samarbetsspel.

Visste du detta?

Josef Fares är inte bara känd för sina spel. Han har också varit med i den svenska tv-serien Solsidan, skänkt hundratusentals kronor spontant till välgörenhet och blivit en symbol för att alltid våga säga exakt vad man tycker, även i direktsändning. 

Josef Fares nya spel Split Fiction
Josef Fares nya spel Split Fiction

Branschens rebell och visionär

Josef Fares är inte rädd för att sticka ut. Han har öppet sagt att han hellre skulle bli skjuten i knät än att bygga in NFT i sina spel, och han kritiserar spelbranschen när han tycker att den går åt fel håll. Samtidigt är han tydlig med att spel för honom är konst, inte bara underhållning.

Starka åsikter om speldesign

Han har flera gånger förklarat att han inte tror på system där spelare pressas att betala för att komma vidare. Istället handlar hans filosofi om att skapa unika upplevelser som berör och engagerar. Det är en syn som gett honom respekt både hos spelare och andra utvecklare.

Samarbete i fokus

En annan röd tråd i hans arbete är samarbetet. Oavsett om du spelar Brothers, A Way Out, It Takes Two eller Split Fiction så är det tydligt: du behöver någon vid din sida. Spelen är byggda för att ni ska skratta, kämpa och ibland bråka er igenom utmaningarna tillsammans.

Varför Josef Fares spel sticker ut

Det finns många utvecklare som försökt skapa samarbetsspel, men få har lyckats lika väl som Hazelight. En del av hemligheten är att Fares vågar prova sig fram tills han hittar rätt känsla. Han och teamet testar mekaniker om och om igen tills de vet att det fungerar perfekt. Resultatet blir spel som känns levande, överraskande och alltid roliga.

Här är några saker som gör hans spel speciella:

  • Du får alltid en berättelse som känns personlig och engagerande
  • Spelmekanikerna förändras hela tiden så att det aldrig blir enformigt
  • Samarbetet är på riktigt – det går inte att fuska sig igenom ensam
  • Karaktärerna är minnesvärda och ofta fyllda av humor och känslor

Tips för dig som vill prova samarbetsspel

Ett bra sätt att komma in i genren är att börja med ett spel som har tydliga roller för båda spelarna. Det gör att du och din partner snabbt lär er hur viktigt samarbete är. Välj ett spel som varierar mellan action och problemlösning, så blir upplevelsen både rolig och utmanande. Ge dig tid att spela igenom hela äventyret, för många av de bästa ögonblicken kommer först i slutet när alla delar faller på plats.

Fares Fares och familjens kreativa arv

Det är inte bara Josef som gjort avtryck. Hans bror Fares Fares är en internationellt erkänd skådespelare som medverkat i både svenska och amerikanska produktioner. Tillsammans representerar de ett kreativt arv som sträcker sig från filmens värld till spelens. Josef har också ofta betonat hur viktigt hans familj är, både som inspiration och som en balans till det intensiva arbetslivet.

Framtiden för Josef Fares tv spel

Med Split Fiction ute på marknaden är det tydligt att Fares inte har några planer på att sakta ner. Tvärtom verkar han alltid leta efter nästa steg, nästa sätt att utmana spelbranschen och nästa berättelse att förmedla. Hans studio Hazelight växer och med tanke på framgångarna hittills kan vi nog räkna med ännu fler banbrytande projekt framöver.

Oavsett om du följer honom för hans frispråkighet, hans unika designfilosofi eller för att du helt enkelt älskar hans spel, så är det svårt att förneka att Josef Fares satt ett avtryck som kommer att finnas kvar länge. Och det är just därför så många fortfarande pratar om Josef Fares spel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *